sayang sayang saya :')

Wednesday, December 15, 2010

How To Capture a Screen Shot of your Desktop

hello sarah datang lagi!
hehe

entry ni aku buat khas untuk ENCIK YEB.
beliau ada tanya aku camne nak print screen or nak capture a screen shot.

caranya ada dua,yang saya tahu la.dulu selalu buat cara 1,tapi lama-lama explore-explore sendiri,saya kini lebih suka guna cara 2. selamat mencuba!

CARA 1

1. tekan button [prtSc SysRq] dekat keyboard PC or laptop anda.


2. bukak any image editing program macam Microsoft Paint.

3. kemudian paste-kan screen yang anda dah capture di Step 1 tadi tu dengan klik Ctrl + v

4. taraaa! dah keluar kan? akhir sekali,pergi ke File Menu,then save as. SIAP!


CARA 2

1. pastikan laptop or PC anda dilengkapi dengan Program Picasa. kalau takde,boleh download dekat TEKAN SINI TEKAN SINI!

2. okay bila dah ada Picasa ni,everytime korang nak print screen,korang just open dulu Picasa ni.

3. tekan button [PrtSc SysRq] macam dekat langkah 1 tuh.

4. anda akan mendapati screen yang anda capture tuh,automatik masuk dalam Picasa Album.

5. siap!!!!


terima kaseh kerana sudi bertanya dan membaca.
kalau tak paham,boleh bertanya dekat kolum komen yang telah disediakan.hehe