sayang sayang saya :')

Saturday, May 14, 2011

memori : tadika kemas tahun 1996



memori jadi murid tadika memang memori yang paling sedap dan lazat bagi aku. kenapa? meh laa aku nak cerita. haha

zaman aku tadika tu, mak sedara aku berkhidmat sebagai pembantu kemas. kami anak-anak sedara sekalian panggil dia maksu. dia tak mengajar pun cuma jadi yang tukang masakkan makanan untuk kami-kami, tukang siram pokok bunga kat taman tadika, tukang sapu lantai dan macam-macam lagi kerja selain kerja yang dibuat oleh seorang guru tadika. cikgu aku time tuh nama dia Cikgu Ana. bapak dia ketua kampung aku. eh eh aku tipu. bapak dia JKK kampung kot.

dulu kan aku rasa macam kerek gila je bila pergi tadika dengan mak sedara aku tuh. tak tau lah kenapa. tapi ngengada nak kerek. haha.. pagi-pagi bangun awal gila tahuuuuu. lepas tuh mandi air kolah sejukkk gila gila. asal mandi pagi je mesti gaduh dengan sepupu sulung lelaki aku. suka sangat la nak buli aku kaum yang lemah ni. tak tahu la kenapa dia dengki dan tak puas hati sangat dengan aku. mak sedara aku cakap dia jeles dengan aku. pooodah. tapi sekarang dah kamcing dah. hehe

dulu kan aku stay dengan tokwan dan tokki aku. jadi tak merasalah nak tengok mak bapak tunggu sampai waktu rehat time hari pertama bersekolah tadika. yang aku ingatlah, ada je dua tiga orang rakan sebaya aku waktu tu nangis nangis sebab mak bapak dia tak tunggu pun dia. dalam hati aku cakap ek eleh minah ni nak nangis buat pe, pukul 12 nanti balik ah. haha jahat gila. aku? kan mak sedara aku ada. kerek ah sikit kan kan kan.

walaupun makanan ada disediakan kat tadika tuh, tokwan aku mesti generous gila tetap bagi duit belanja even 20 sen je kat aku. kadang-kadang kalau beliau extra generous mesti dia bagi 50 sen. bila waktu persekolahan dah abis, mesti aku pergi kedai runcit+kedai kopi pak sedara aku kat depan tadika tu. aku biasa beli aiskrim yang pembalut dia kertas gambar itik tu je. perghhh perisa vanilla balut dengan coklat. tapi untung la. pak sedara aku tak pernah pernah dia suh aku bayar. aku amik free je. lagi la bertambah sedap aiskrim tu. haha.. sebab tu la tabung aku dulu selalu je penuh. sekarang? dah takde dah macam tu. sob3



belajar dekat tadika paaaaaaling syiok! sebab ada mainan! berbakul-bakul mainan yang ada. ada sudut masak-masak la. terung, tomato dan segala macam sayur lagi yang ada. lepas tuh mesti ada segmen gunting-gunting, gam-gam, tampal-tampal, tekap-tekap, denhar cikgu bercerita la. tak sedap ke macam tu? sedap gilo kan? kerja sekolah mesti yang sambung titik, yang warna, suai padan gambar dengan perkataan, semua kerja-kerja senang la!

sebagai anak sedara kepada pembantu tadika, agak untungla sebab apa-apa pertandingan je, mesti aku yang kena masuk. pidato ke, joget lambak ke, pertandingan mewarna ke, sukaneka antara tadika kemas sekitar daerah ke, wajib muka aku la. pastu kan hadiah mesti hampeh je. selalu kalau menang main sukaneka dapat tupperware (bukan jenama sebenar) je. tak pun besen air. kadang-kadang ada la botol simpan air yang ada tali gantung kat leher boleh bawak pergi tadika yayy3. tapi tak kisahlah kan. janji menang. pidato pulak hadiah mesti boring gila. aku pun dah lupa la apa dorang bagi. mesti sebab aku dapat naib johan je sebab tu hadiah boring. kalau aku dapat johan mesti hadiah dia sedap kan. =="

rugi je kan entry ni takde gambar aku zaman tadika dulu-dulu? gambar aku yang COMEL pakai uniform baju kurung merah petak petak dengan kain biru gelap. gambar kat halaman rumah tokwan time tu gelap lagi. tak macam sekarang pukul 7 dah terang benderang dah. gambar-gambar banyak ada dekat rumah tokwan. nanti lah lain kali.



okay dah habis dah bahagian aku. korang macam mana zaman tadika dolu-dolu punya cerita? share ah. ape barang kedekut. hoho. kbye!